Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»



«ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»

Οι εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού είναι ισχυρές εταιρείες, συνήθως θυγατρικές γιγαντιαίων πολυεθνικών Ομίλων, διαπράττουν σοβαρότατα εγκλήματα αφού, εκμεταλλευόμενες την ισχύ τους, υπερχρεώνουν τους έλληνες καταναλωτές για τα είδη πρώτης ανάγκης, καταστρέφουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εμποδίζουν την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής παραγωγής.
Το νομοθετικό πλαίσιο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δυστυχώς, αντί να εμποδίζει, ευνοεί σημαντικά όλες τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού επιτρέποντάς τους να παρανομούν και να μην τους απασχολεί η «επόμενη ημέρα».
Αποτέλεσμα πρώτο: οι τιμές των αγαθών πρώτης ανάγκης βρίσκονται στα ύψη, ενώ η ύφεση αδειάζει τα πορτοφόλια όλων των ελλήνων και ιδίως των οικονομικά αδυνάτων.
Αποτέλεσμα δεύτερο: ο καθημερινός εκβιασμός και η καταστροφή μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις παράνομες πρακτικές των εταιρειών αυτών.

Η παρούσα νομοθετική πρόταση στοχεύει σε «χειρουργικές» παρεμβάσεις στο δίκαιο του ανταγωνισμού (Ν3959/2011) αλλά και στους υπολοίπους νόμους που υποστηρίζουν ή εμποδίζουν την εφαρμογή της βούλησης του νομοθέτη στις υποθέσεις του ελεύθερου ανταγωνισμού.

ΑΡΘΡΟ 1
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΛΑΔΟ
Με το άρθρο 1 η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται να ανακοινώσει δημοσίως την έναρξη της έρευνάς της σε έναν κλάδο με σκοπό όλοι οι παράγοντες που ενδιαφέρονται είτε να εισφέρουν στοιχεία στην έρευνα, είτε να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιείκειας. Σήμερα πολλές φορές η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού παραμένει άγνωστη στο ευρύ κοινό έως την ώρα που θα εκδοθεί η εισήγηση της ΓΔΑ.

ΑΡΘΡΟ 2
ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ
Με το άρθρο 2 επεκτείνεται και για τα λοιπά αδικήματα του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως αυτά ορίζονται από τον Ν3959/2011 η οριζόμενη ποινή φυλάκισης για τα φυσικά πρόσωπα που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν τον Ν3959/2011.
Σήμερα τα κατεξοχήν αδικήματα που διαπράττονται και τα οποία εντοπίζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, η απαγόρευση παράλληλων εισαγωγών, η απαγόρευση εξαγωγών, ο καθορισμός τιμών, αδικήματα για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη για ποινή φυλάκισης.
Με δεδομένο ότι τα στελέχη των εταιρειών αυτών ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως για τις προσωπικές τους ποινικές ευθύνες η πρόβλεψη για ποινή φυλάκισης θα είναι μέτρο ιδιαίτερα αποτρεπτικό.

ΑΡΘΡΟ 3
ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΩΞΗ

Με το άρθρο 3 επιταχύνονται οι διαδικασίες για την ποινική δίωξη των φυσικών προσώπων που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού. Η ταχεία ποινική δίωξη θα τους αποθαρρύνει να διαπράξουν τις παράνομες πράξεις τους. Η δημοσιότητα κάθε δίκης θα ενθαρρύνει στην συμμετοχή των ζημιωθέντων σε αυτήν και θα αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο τους υποψηφίους παραβάτες της νομοθεσίας. Η εξαρχής καταγραφή των υπευθύνων προσώπων θα διευκολύνει την ποινική τους δίωξη.

ΑΡΘΡΟ 4
ΑΜΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΚΦΕΥΓΟΥΝ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ή ΣΤΑ ΠΟΙΝΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ

Με το άρθρο 4 αυξάνεται η αποτρεπτική δράση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αφού οι εταιρείες που παρανομούν θα γνωρίζουν ότι ο «εισαγγελικός» έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν θα περιοριστεί στα αδικήματα του ανταγωνισμού αλλά θα τους εμπλέξει και με άλλους φορείς της Πολιτείας που έχουν ευθύνη για άλλα αδικήματα που θα εντοπιστούν, όπως για παράδειγμα Εισαγγελικές Αρχές, Αρχή για την Καταπολέμηση Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, ΣΔΟΕ κλπ.
Η παραβίαση του δικαίου του ανταγωνισμού (πχ κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ή εναρμονισμένη πρακτική) σημαίνει μερικές φορές ότι προήλθε από προσωπικές ενέργειες των στελεχών των εταιρειών για εκβιασμό των μικρών επιχειρήσεων, για παράδειγμα «βγάλε το προϊόν του ανταγωνιστή αλλιώς θα σου αυξήσω τις τιμές στο δικό μου που έχει μερίδιο αγοράς 80%». Ή από άλλες ενέργειες που παραπέμπουν σε εγκληματικές οργανώσεις (βλ. οργανωμένη καταστροφή εμπορευμάτων ανταγωνιστών κλπ). Η ακόμα με φορολογικές παραβάσεις (εικονικά τιμολόγια κλπ).
Για παράδειγμα στην απόφαση 520/2011 της Επιτροπής Ανταγωνισμού διαβάζουμε:

«Το συνημμένο φωτογραφικό υλικό εμπεριέχει φωτογραφίες που εμφανίζουν υπαλλήλους της καταγγελλόμενης, ακόμη και με κουκούλα, να έχουν απομακρύνει τα πάγια (σκαλιέρες) της Τσακίρης και της Chipita από τα σημεία πώλησης, και να επιδίδονται στην καταστροφή τους. Και τούτο, προφανώς σε συνέχεια των κατευθυντήριων γραμμών του κ. […]προς όλους τους προαναφερόμενους παραλήπτες [βλ. έγγραφο Α10.19]:
«ΜΠΡΑΒΟ […]!!! Χαίρομαι για την εγρήγορση της ομάδας… Ολόκληρη σκαλιέρα πήραμε... ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ!!! ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ […]».

Επίσης στην υπόθεση του καρτέλ του Γάλακτος εντοπίστηκαν σοβαρά στοιχεία για κυκλοφορία ακατάλληλου Γάλακτος στην αγορά (μαρτυρίες προσώπων, έγγραφα κλπ).
Με την αλλαγή της νομοθεσίας και με υποχρέωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να γνωστοποιεί αυτά που εντοπίζει στις αρμόδιες αρχές γίνεται ακόμα περισσότερο αποτρεπτικό το νομοθετικό πλαίσιο.

ΑΡΘΡΟ 5
ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ
Με το άρθρο 5 επιτυγχάνεται η διακοπή της παραγραφής των ποινικών αδικημάτων των φυσικών προσώπων που κατευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού.
Μάλιστα αυτό γίνεται ακόμα περισσότερο αναγκαίο στο πλαίσιο του ισχύοντος Ν3959/2011 ο οποίος δίνει την δυνατότητα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να θέτει υποθέσεις σε δεύτερη σειρά προτεραιότητας, που ναι μεν μπορεί να αποδειχθούν ως παρανομίες, αλλά επειδή δεν είναι μεγάλης σημαντικότητας δεν τις εξετάζει κατά προτεραιότητα. Αν δηλαδή κάποιος κάνει σήμερα μια καταγγελία που αφορά παραβάσεις τριών ετών πριν, επειδή η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα την αφήσει στην άκρη, όταν κάποτε εξεταστεί, πχ σε 4 χρόνια, όλα τα ποινικά αδικήματα θα έχουν παραγράφει.

ΑΡΘΡΟ 6
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Με το άρθρο 6 αποτρέπονται οι περιπτώσεις όπου εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού, τιμωρούνται μεν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (συνήθως με μεγάλη καθυστέρηση), όμως οι εταιρείες διακόπτουν την λειτουργία τους και τα πρόστιμα που καταλόγισε η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν πληρώνονται ποτέ. Συνήθως οι πραγματικοί ιδιοκτήτες των εταιρειών αυτών κρύβονται πίσω από offshore εταιρείες και αχυράνθρωπους. Με την τροποποίηση της νομοθεσίας θα αποθαρρυνθούν αφού θα βρεθούν σε κάθε περίπτωση και θα είναι αυτοί υπεύθυνοι για τα πρόστιμα.

ΑΡΘΡΟ 7
ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Με το άρθρο 7 οι εταιρείες που παρανόμησαν στα πλαίσια του Δικαίου του Ανταγωνισμού, αλλά και τα φυσικά πρόσωπα που επωφελήθηκαν από τις παράνομες πρακτικές, θα απολέσουν αμέσως κέρδη τους από τις παράνομες πρακτικές (εταιρικά κέρδη, υψηλοί μισθοί, bonus στελεχών κλπ), κατά συνέπεια θα προστεθεί μία ακόμα ισχυρή αποτροπή στο να παρανομήσουν.

ΑΡΘΡΟ 8
ΑΜΟΙΒΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΝΤΑ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Με το άρθρο 8 δίνεται ισχυρό κίνητρο για κάποιον να καταγγείλει τις παράνομες πρακτικές του Δικαίου του Ανταγωνισμού. Αν ο καταγγέλλων είναι «θύμα του καρτέλ» θα έχει οικονομική ευχέρεια (αν το επιθυμεί) για να χρησιμοποιήσει το καλύτερο δικηγορικό γραφείο (το οποίο με αυτό το ενδεχόμενο θα αναλάβει εργολαβικά την υπόθεση). Είναι αυτονόητο ότι για να λάβει αμοιβή δεν θα αρκεί η απλή καταγγελία αλλά η συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού σε όλα τα στάδια της διαδικασίας (έως και το ΣτΕ) ώστε να αποκαλυφθούν οι παράνομες πρακτικές και να τιμωρηθούν οι παρανομούσες εταιρείες.

ΑΡΘΡΟ 9
ΚΑΛΥΨΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ

Με το άρθρο 9 προβλέπεται όπως τα Επιμελητήρια καλύπτουν τις δαπάνες νομικής υποστήριξης των μελών τους που επιθυμούν να προχωρήσουν σε καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά εταιρειών που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού (Ν3959/2011). Τα έσοδα των Επιμελητηρίων είναι από τα μέλη τους και προσφέρονται ώστε να προστατεύονται τα συμφέροντα τους. Η κάλυψη της δαπάνης νομικής υποστήριξης με την χρήση εξειδικευμένων γραφείων θα διευκολύνει στα μέγιστα την μάχη κατά των καρτέλ και θα διακόψει από τις ισχυρές εταιρείες το πλεονέκτημα τους να έχουν απέναντί τους οικονομικά αδυνάτους επιχειρηματίες.

ΑΡΘΡΟ 10
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ

Με το άρθρο 10 τα Επιμελητήρια εξισώνονται σε σπουδαιότητα καταγγέλλοντος με τον Υπουργό Ανάπτυξης. Τα Επιμελητήρια είναι το φυσικό σπίτι των μικρών επιχειρήσεων που δέχονται τις καταχρηστικές πρακτικές των ισχυρών εταιρειών. Η δυνατότητα τους να ελέγξουν τις καταγγελίες και να τις παραπέμψουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία υποχρεωτικά θα τις εξετάσει κατά προτεραιότητα, θα βάλει ένα ακόμα εμπόδιο στις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού.

ΑΡΘΡΟ 11
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΠΟΙΝΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΜΜΕΣΑ ΖΗΜΙΩΘΕΝΤΕΣ

Με το άρθρο 12 δίνεται η δυνατότητα να αποφύγουν τις ποινικές τους ευθύνες τα φυσικά πρόσωπα που διευθύνουν τις εταιρείες που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ελεύθερου Ανταγωνισμού, ειδικά στις περιπτώσεις που είναι δυσδιάκριτη η άμεση ζημία αυτών που θέλουν να στηρίξουν το ποινικό κατηγορητήριο.

ΑΡΘΡΟ 12
ΤΑΧΕΙΑ ΚΑΘΑΡΟΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ

Με το άρθρο 13 προκύπτει μηδενισμός απώλειας χρόνου για την τελική τιμωρία των εταιρειών που παραβίασαν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού.

ΑΡΘΡΟ 13
ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Με το άρθρο 14 αποτρέπονται ενδεχόμενες προσπάθειες των εταιρειών που παραβίασαν ή παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού να «συνεργαστούν» αθέμιτα με στελέχη της διωκτικής τους αρχής μέσω κάθε είδους διασυνδέσεων.

ΑΡΘΡΟ 14
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΘΥΜΑΤΩΝ ΑΝΤΙΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ

Με το άρθρο 15 επιτυγχάνεται ισχυρή αποτρεπτική διαδικασία των εταιρειών που παραβιάζουν το Δίκαιο του Ανταγωνισμού αφού θα γνωρίζουν ότι άμεσα θα αποζημιώσουν πλήρως όσους έπληξαν και μάλιστα με την στήριξη της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην παροχή των οικονομικών στοιχείων. Άμεση εφαρμογής της ΟΔΗΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ σχετικά με ορισμένους κανόνες που διέπουν τις αγωγές αποζημίωσης βάσει του εθνικού δικαίου για παραβάσεις των διατάξεων του δικαίου ανταγωνισμού των κρατών μελών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ΑΡΘΡΟ 15
ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΩΝ ΑΛΥΣΙΔΩΝ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΝΑ ΔΙΑΘΕΣΟΥΝ ΤΟ 25% ΤΟΥ «ΡΑΦΙΟΥ» ΤΟΥΣ, ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ (ΑΕΡΑ), ΣΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΙΣ ΙΣΧΥΡΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ.

Με το άρθρο 16 δίδεται η δυνατότητα στο Υπουργείο Ανάπτυξης να νομοθετήσει προσωρινά και έως διάστημα δύο ετών ρυθμίσεις ώστε να επιτευχθεί η αντιμετώπιση του αποκλεισμού προϊόντων από τα ράφια των μεγάλων αλυσίδων των υπεραγορών (Super Markets). Είναι γνωστό το γεγονός ότι για να μπει κάποιος παραγωγός στο ράφι των μεγάλων αλυσίδων Σούπερ Μαρκετ θα πρέπει να καταβάλει σημαντικά ποσά σαν «αέρα». Η είσοδος του επίσης εξαρτάται από το καθεστώς στην αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος, δηλαδή αν οι εταιρείες που ελέγχουν το μεγάλο κομμάτι της αγοράς αυτής θα επιτρέψουν στην αλυσίδα Σούπερ Μάρκετ να δεχτεί και τον νέο ανταγωνιστή. Ο τρόπος αποτροπής εισόδου είναι πολύ απλό: έμμεσες ή άμεσες απειλές προς την αλυσίδα ότι θα «χαλάσουν» οι όροι συνεργασίας με τους δυνατούς. Μάλιστα από αυτές τις μεθόδους δεν ξεφεύγουν και μεγάλες εταιρείες-παραγωγοί οι οποίες αποφασίζουν να εισέλθουν σε νέα αγορά και βρίσκονται αντιμέτωπες με ήδη καθιερωμένες καταστάσεις.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση θα μπουν «αναγκαστικά» στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων νέοι παραγωγοί και θα ενταθεί ο ανταγωνισμός. Μπαίνοντας έλληνες παραγωγοί θα προσφέρουν περισσότερες θέσεις εργασίας. Η είσοδος νέων με χαμηλότερες τιμές θα εντείνει τον ανταγωνισμό και θα πέσουν οι τιμές και στις μεγάλες φίρμες.

ΑΡΘΡΟ 16
ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Μόλις ολοκληρωθεί η εξέταση μιας υπόθεσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ανεξάρτητα αποτελέσματος, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσιοποιεί το χρονοδιάγραμμα της υπόθεσης με τις ημερομηνίες σταθμό και τα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Στις περιπτώσεις που καταλήξει η έρευνα της ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ σε εισήγηση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το χρονοδιάγραμμα δημοσιοποιείται ενώ στην περίπτωση που δεν προκύψει σχετική Εισήγηση το χρονοδιάγραμμα κοινοποιείται στον καταγγέλλοντα (αν υπάρχει) ή αν δεν υπάρχει καταγγέλλων στον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης.

Β. ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ»

ΑΡΘΡΟ 1

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΚΛΑΔΟ

Στο άρθρο 15 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 12:

«Σε κάθε περίπτωση που η Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκινήσει έρευνα σε έναν κλάδο, είτε αυτεπάγγελτη, είτε από καταγγελία, είτε από κάθε άλλο λόγο, εκδίδει δημόσια ανακοίνωση για την έναρξη της έρευνας. Η ανακοίνωση εκδίδεται ύστερα από ενδεχόμενες ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν οι οποίες θα σημάνουν την έναρξη της έρευνας, όπως για παράδειγμα αιφνιδιαστικές εφόδους, αποστολή ερωτηματολογίων κλπ. Με την δημόσια ανακοίνωση θα προσκαλούνται όσοι έχουν στοιχεία να τα προσκομίσουν και όσοι επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιείκειας με τις ανάλογες απαλλαγές ευθυνών να προστρέξουν.»

ΑΡΘΡΟ 2

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ

Η παράγραφος 1 και η παράγραφος 2 του άρθρου 44 του Ν3959/2011 αντικαθίστανται με την παράγραφο 1:

«1. Όποιος συνάπτει συμφωνία, λαμβάνει απόφαση ή εφαρμόζει εναρμονισμένη πρακτική κατά παράβαση του άρθρου 1 ή του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τιμωρείται με χρηματική ποινή από δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ μέχρι εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000)
ευρώ. Με την ίδια ποινή τιμωρείται όποιος, με τις ιδιότητες της περίπτωσης γ` της παρ. 2 του άρθρου 25, ενεργεί κατά παράβαση των άρθρων 5 μέχρι 10 ή δεν εφαρμόζει τις αποφάσεις που εκδίδονται σύμφωνα με τις παραγράφους 5 και 6 του άρθρου 11. Όποιος προβαίνει σε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, κατά παράβαση του άρθρου 2 του παρόντος ή του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τιμωρείται με χρηματική ποινή από τριάντα χιλιάδες (30.000) μέχρι τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ. Αν η πράξη του πρώτου εδαφίου αφορά σε επιχειρήσεις που είναι μεταξύ τους πραγματικοί ή δυνητικοί ανταγωνιστές, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή από εκατό χιλιάδες (100.000) μέχρι ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ. Η ίδια ποινή φυλάκισης και η χρηματική ποινή επιβάλλεται και στα υπεύθυνα πρόσωπα των αδικημάτων τους δεύτερου εδαφίου (κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης)
Τα άρθρα 3, 4, 5, 6, 7 μετονομάζονται σε άρθρα 2, 3, 4, 5, και 6 αντίστοιχα.»

ΑΡΘΡΟ 3
ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΩΞΗ

Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται ύστερα από την φράση «προς την αρμόδια εισαγγελική αρχή» το ακόλουθο κείμενο: «και προς την Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα».

Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 2 (το υφιστάμενο κείμενο αριθμείται πλέον ως παράγραφος 1) με το εξής περιεχόμενο:

«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού στέλνει στην Εισαγγελία και στην Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα πλήρη δικογραφία. Στην δικογραφία συμπεριλαμβάνει τα λεπτομερή στοιχεία των υπευθύνων φυσικών προσώπων που διοικούσαν τις εταιρείες που τιμωρήθηκαν για παράβαση του Ν3959/2011 κατά τον χρόνο που αυτές παρανομούσαν, είτε αυτές οι εταιρείες βρίσκονται στην Ελλάδα είτε εξωτερικό. Για την εξασφάλιση της πληρότητας των στοιχείων από την έναρξη της διαδικασίας η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει μέσω των νομικών προσώπων τα πραγματικά φυσικά πρόσωπα που εκπροσωπούν νομίμως τις ελεγχόμενες εταιρείες ή κατέχουν πλειοψηφικό ποσοστό ιδιοκτησίας. Τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται είναι υποχρεωμένα να προσκομίσουν επίσημα στοιχεία ως προς τα ανωτέρω στοιχεία. Στην περίπτωση που δεν προσκομιστούν τα στοιχεία αυτά υπαιτιότητα των ελεγχόμενων νομικών προσώπων επιβάλλεται πρόστιμο 300.000€ και επιβάλλονται οι ποινικές ευθύνες που ορίζει το άρθρο 44 παρ. 1.
Η Εισαγγελία Πρωτοδικών και η Εισαγγελία Εφετών θέτουν σε προτεραιότητα ως εξαιρετικά κατεπείγουσες την εκδίκαση όλων των δικογραφιών που σχετίζονται με τον Ν3959/2011, είτε προέρχονται από απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού είτε όχι. »

Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 4 με το εξής περιεχόμενο:

«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να παρακολουθεί στενά κάθε ποινική δικογραφία ώστε να επιτευχθεί η έγκαιρη εκδίκαση όλων των υπευθύνων προσώπων. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού παρίσταται υποχρεωτικά ως πολιτικώς ενάγων σε όλα τα ποινικά δικαστήρια που προκύπτουν ύστερα από απόφασή της, με σκοπό να στηρίξει την κατηγορία. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσιοποιεί στην ιστοσελίδα της, αμέσως μόλις ενημερωθεί σχετικά, την δικάσιμο, το κατηγορητήριο και τους κατηγορουμένους κάθε υπόθεσης, ώστε να είναι σε θέση να παρασταθεί ως πολιτικώς ενάγων ο καθείς που θεωρεί ότι ζημιώθηκε άμεσα ή έμμεσα από τις εταιρείες που παραβίασαν την νομοθεσία. Ανάλογα πράττει για κάθε στάδιο της διαδικασίας.

ΑΡΘΡΟ 4

ΑΜΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΚΦΕΥΓΟΥΝ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ή ΣΤΑ ΠΟΙΝΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ

Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 5 με το εξής περιεχόμενο:

«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται, αμέσως μόλις αντιληφθεί πρακτικές που παραβιάζουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την νομοθεσία, πέραν των παραβάσεων του Ν3959/2011 που αυτή εφαρμόζει, να ενημερώσει την Δικαιοσύνη ή κάθε άλλη Αρχή που πρέπει να επιληφθεί των ενδεχόμενων αδικημάτων, ιδίως δε τις φορολογικές Αρχές.»

ΑΡΘΡΟ 5

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ

Στο άρθρο 44 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 8 με το εξής περιεχόμενο:

«Η παραγραφή των ποινικών κυρώσεων του άρθρου 44 του Ν3959/2011 διακόπτεται από την στιγμή της με οποιονδήποτε τρόπο γνωστοποίησης στα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της έρευνας που αυτή διεξάγει στον συγκεκριμένο κλάδο. Για τον σκοπό της αποφυγής της παραγραφής των ποινικών ευθυνών των συγκεκριμένων φυσικών προσώπων η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται όπως σε κάθε καταγγελία, για την οποία δεν αποφασίζει σε εύλογο χρόνο να θέσει στο αρχείο, αλλά την οποία παραπέμπει σε μελλοντική εξέταση με βάση τα κριτήρια προτεραιότητας που ο νόμος θέτει, προχωρήσει σε πράξεις διακοπής της παραγραφής των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών των φυσικών προσώπων με την αποστολή των κατά περίπτωση σχετικών εγγράφων προς τις καταγγελλόμενες, τουλάχιστον, εταιρείες.»

ΑΡΘΡΟ 6

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 2 προστίθεται υποπαράγραφος με αριθμό (δ) με το εξής περιεχόμενο:

«Στην περίπτωση των ανωνύμων εταιρειών όπου τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και τα αρμόδια για την υλοποίηση των σχετικών αποφάσεων πρόσωπα δεν συμπίπτουν με τους πραγματικούς ιδιοκτήτες του νομικού προσώπου, ορίζεται όπως σε περίπτωση αδυναμίας καταβολής των προστίμων που επιβάλλονται από την εφαρμογή του παρόντος νόμου από τα πρόσωπα της παραγράφου 3, την ευθύνη για την καταβολή των προστίμων έχουν οι ιδιοκτήτες του νομικού προσώπου που εκπροσωπούν το πλειοψηφικό ποσοστό του 70% του νομικού προσώπου».

ΑΡΘΡΟ 7

ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Στο άρθρο 43 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 3 με το εξής περιεχόμενο:

«Η Αρχή για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες δεσμεύει άμεσα την περιουσία που παράνομα αποκτήθηκε από τα νομικά πρόσωπα που τιμωρήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ανάλογα πράττει και για τα φυσικά πρόσωπα που είτε διεύθυναν τις εταιρείες που τιμωρήθηκαν, είτε διέπραξαν τις παράνομες πρακτικές ως διευθυντικά στελέχη των νομικών αυτών προσώπων.»

ΑΡΘΡΟ 8

ΑΜΟΙΒΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΝΤΑ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 2 προστίθεται υποπαράγραφος με αριθμό (ε) με το εξής περιεχόμενο:

«Ποσοστό 10% του επιβαλλόμενου προστίμου αποδίδεται στο/στα φυσικό/ά ή νομικό/ά πρόσωπο/ά που κατήγγειλε/αν την παράβαση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Το ποσοστό αποδίδεται είτε αν η καταγγελλόμενη παράβαση συμπίπτει με την τελική διαπιστωθείσα παράβαση είτε σε κάθε άλλη περίπτωση όπου η καταγγελλόμενη/ες εταιρεία/ες τιμωρείται/ούνται για ατομική ή ως μέρος συνόλου παράβαση του παρόντος νόμου. Για να δικαιούται την αμοιβή το/τα φυσικό/ά ή το/τα νομικό/ά πρόσωπο/α που θα προχωρήσει/σουν σε καταγγελία οφείλει/ουν να υποστηρίξει/ουν με κάθε μέσο την προσπάθεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού ενώπιόν της αλλά και ενώπιον των Δικαστηρίων (ποινικών, πολιτικών και διοικητικών) που θα κρίνουν τις σχετικές αποφάσεις. Το ποσοστό αποδίδεται στον/στους καταγγέλλοντα/ντες μόλις οι σχετικές αποφάσεις καταστούν αμετάκλητες.
Στην περίπτωση που καταγγείλουν τις παραβάσεις του παρόντος νόμου περισσότεροι του ενός καταγγέλλοντες με διαφορετικές (είτε σε περιεχόμενο, είτε χρονικά) καταγγελίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι αποκλειστικά υπεύθυνη να καταμερίσει το δικαίωμα σε αμοιβή ανάμεσα στους καταγγέλλοντες με βάση τα στοιχεία που ο κάθε ένας προσκομίζει. Την σχετική της απόφαση οφείλει να αιτιολογήσει πλήρως και να δημοσιοποιήσει. Επί της απόφασης αυτής μπορούν να προσφύγουν οι ενδιαφερόμενοι όπως ορίζει η νομοθεσία.
Την ανωτέρω αμοιβή δικαιούται οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο (ανεξαρτήτου νομικής μορφής, πχ ΝΠΔΔ) και ανεξαρτήτου άμεσης ή έμμεσης σχέσης με την εν λόγω υπόθεση ή αγορά».

ΑΡΘΡΟ 9

ΚΑΛΥΨΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 2 προστίθεται υποπαράγραφος με αριθμό (στ) με το εξής περιεχόμενο:

«Στην περίπτωση όπου ο καταγγέλλων αδυνατεί οικονομικά να καλύψει τα έξοδα νομικής υποστήριξης σχετικά με καταγγελία ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού, είναι υποχρεωτική η κάλυψη της δαπάνης νομικής υποστήριξης της καταγγελίας προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού από το Επιμελητήριο στο οποίο ανήκει ο καταγγέλλων. Αν το Επιμελητήριο δεν διαθέτει τους απαραίτητους πόρους, την δαπάνη καλύπτει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, η οποία θα επιμερίσει το κόστος προς όλα τα Επιμελητήρια της Ελλάδας που είναι μέλη της, αναλογικά με την δυναμικότητά τους.
Το Επιμελητήριο ή η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας θα καλύπτουν τα έξοδα σύνταξης της καταγγελίας, υποστήριξής της ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού (υπομνήματα, παραστάσεις κλπ) αλλά και τα έξοδα ενώπιον κάθε δικαστηρίου που θα χρειαστεί να παρασταθεί ο καταγγέλλων προς υποστήριξη της καταγγελίας του (ασφαλιστικά μέτρα, Εφετείο, ΣτΕ κλπ)»

ΑΡΘΡΟ 10

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 1, ύστερα από την φράση «ή αίτησης του Υπουργού
Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας» προστίθεται η φράση «ή καταγγελίας από Επιμελητήριο, μέλους της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ή από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, »

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 5, ύστερα από την φράση «ή ύστερα από αίτηση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας» προστίθεται η φράση «ή καταγγελίας από Επιμελητήριο, μέλους της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ή από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, »

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 5, στο εδάφιο 3, ύστερα από την φράση «από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας,» προστίθεται η φράση «ή της καταγγελίας από Επιμελητήριο, μέλους της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ή από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος,».

Στο άρθρο 25 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφο με αριθμό 9 με εξής περιεχόμενο:
«Οι καταγγελίες από Επιμελητήριο, μέλους της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ή από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος εξετάζονται με την ίδια προτεραιότητα που εξετάζονται οι αιτήσεις από του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας».

ΑΡΘΡΟ 11

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΠΟΙΝΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΜΜΕΣΑ ΖΗΜΙΩΘΕΝΤΕΣ

Στο άρθρο 44 του Ν3959/2011, στην παράγραφο 6 προστίθεται η ακόλουθη φράση:

«Επίσης μπορούν να παρασταθούν ως πολιτικώς ενάγοντες Καταναλωτικές Οργανώσεις, Επιμελητήρια ή έμμεσα ζημιωθέντες που μπορούν να αποδείξουν το έννομο συμφέρον τους»

ΑΡΘΡΟ 12
ΤΑΧΕΙΑ ΚΑΘΑΡΟΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ

Στο άρθρο 44 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 9 με το εξής περιεχόμενο:

«Όλες οι αποφάσεις που σχετίζονται με τον Ν3959/2011, σε οποιοδήποτε Δικαστήριο της Ελληνικής Επικράτειας,  καθαρογράφονται κατά απόλυτη προτεραιότητα με ευθύνη του Δικαστηρίου. Επίσης κοινοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα στα ενδιαφερόμενα μέρη.»

ΑΡΘΡΟ 13

ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Στο άρθρο 21 του Ν3959/2011 προστίθεται παράγραφος με αριθμό 12 με το εξής περιεχόμενο:

«Όλα τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Επιτροπής Ανταγωνισμού που εξετάζουν υποθέσεις του παρόντος νόμου υποχρεούνται όπως υποβάλλουν ετησίως δήλωση περιουσιακής κατάστασης για όλα τα περιουσιακά τους στοιχεία. Όποιος εργαζόμενος της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με πολιτικά πρόσωπα οφείλει να ενημερώσει εγγράφως την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τον Υπουργό Ανάπτυξης. Απαγορεύεται οποιαδήποτε μορφής σχέση (επαγγελματικής, επιστημονικής, εκπαιδευτικής) των στελεχών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ιδιαιτέρως των εργαζομένων στις νομικές υπηρεσίες αυτής, με νομικούς που είτε άμεσα είτε έμμεσα παρέχουν υπηρεσίες σε εταιρείες που ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ή που ελέγχθηκαν και τιμωρήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (σε αυτήν την περίπτωση έως ότου τελεσιδικήσει η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας και έως ότου ολοκληρωθεί ο έλεγχος εφαρμογής της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού).»

ΑΡΘΡΟ 14

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΘΥΜΑΤΩΝ ΑΝΤΙΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ

Στον Ν3959/2011 προστίθεται άρθρο με αριθμό 44α με το εξής περιεχόμενο:

«Ενόσω διαρκεί η διοικητική διαδικασία ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναστέλλεται η παραγραφή της αξιώσεως τόσο για τις ζημιωθείσες επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές οι οποίοι ασκούν συλλογική αγωγή. Αναστέλλεται επίσης και η προθεσμία παραγραφής του άρθρου 10 παρ. 18 του Ν. 2251/94 (συλλογική αξίωση χρηματικής ικανοποίησης).
Η ζημιά που υπέστησαν υπολογίζεται εντόκως από την χρονική στιγμή που αυτή έλαβε χώρα και όχι από την χρονική στιγμή κατάθεσης της σχετικής αγωγής.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται να παρέχει πλήρη υποστήριξη στους ζημιωθέντες αναφορικά με την κατάρτιση της αγωγής τους και την απόδειξη της ζημιάς τους.
Οι αγωγές των ζημιωθέντων από αντιανταγωνιστικές πρακτικές εκδικάζονται κατά απόλυτη προτεραιότητα σε κάθε στάδιο ενώπιον των Ελληνικών Δικαστηρίων. Η πρώτη συζήτηση ορίζεται εντός τριών μηνών από την κατάθεση του δικογράφου, η έκδοση της απόφασης γίνεται κατά προτεραιότητα όπως και η καθαρογραφή της απόφασης.
Οι ζημιωθέντες από αντιανταγωνιστικές πρακτικές απαλλάσσονται πλήρως από την υποχρέωση καταβολής δικαστικού ένσημου αλλά και από κάθε άλλο υποχρεωτικό εκ της κείμενης νομοθεσίας έξοδο.
Στην περίπτωση διαπίστωσης αοριστίας της αγωγής ζημιωθέντων από αντιανταγωνιστικές πρακτικές από το Δικαστήριο, το Δικαστήριο, πριν την έκδοση τελικής απόφασης, υποχρεούται να ζητήσει από τις εταιρείες που ενάγονται για τα αδικήματα του παρόντος νόμου να προσκομίσουν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που θα αιτηθούν οι ενάγοντες για να αποδείξουν την ζημιά τους. Ανάλογη υποχρέωση έχουν και οι ενάγοντες στα αιτήματα των εναγομένων. Σε περίπτωση που τα εναγόμενα νομικά πρόσωπα αρνούνται ή αδυνατούν να προσκομίσουν τα σχετικά στοιχεία, παρότι με την κοινή λογική τα έχουν ή θα έπρεπε να τα έχουν στην κατοχή τους, το Δικαστήριο θεωρεί ως επιβαρυντικό στοιχείο την άρνηση ή την αδυναμία.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου ισχύουν για κάθε εκκρεμή αγωγή που αφορά αποζημίωση από εταιρείες που παραβίασαν την νομοθεσία του ελεύθερου ανταγωνισμού, για κάθε εκκρεμή υπόθεση ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθώς και για όλες τις υποθέσεις για τις οποίες η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει πραγματοποιήσει έλεγχο εφαρμογής των αποφάσεών της έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου ή για τις περιπτώσεις που η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει πραγματοποιήσει έλεγχο εφαρμογής των αποφάσεών της και δεν έχει εντοπίσει να συμμορφώνονται οι καταδικασμένες εταιρείες.
Όλα τα μέλη του ΔΣ των εταιρειών που παραβίασαν το δίκαιο του Ανταγωνισμού έχουν προσωπική ευθύνη προς αποζημίωση κάθε τρίτου που ζημιώθηκε από τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές του νομικού προσώπου.»

ΑΡΘΡΟ 15

ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΩΝ ΑΛΥΣΙΔΩΝ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΝΑ ΔΙΑΘΕΣΟΥΝ ΤΟ 25% ΤΟΥ «ΡΑΦΙΟΥ» ΤΟΥΣ, ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ (ΑΕΡΑ), ΣΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΙΣ ΙΣΧΥΡΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ.

«Με απόφασή του Υπουργού Ανάπτυξης μπορούν να υποχρεωθούν οι μεγάλες αλυσίδες Σούπερ Μαρκετ που αθροιστικά κατέχουν μερίδιο αγοράς άνω του 70%, να διαθέτουν συγκεκριμένο χώρο από το «ράφι» κάθε κατηγορίας προϊόντων στις εταιρείες που δεν ανήκουν στις λεγόμενες «κατέχουσες δεσπόζουσα θέση» στην αγορά του προϊόντος αυτού.
Το ποσοστό του ραφιού που θα δεσμευθεί δεν μπορεί να ξεπερνάει το 20%-25% του συνολικού ωφέλιμου χώρου.
Η ρύθμιση αυτή μπορεί να ισχύσει για περιορισμένο χρονικό διάστημα που δεν θα ξεπερνάει τους 24 μήνες. Στην συνέχεια μπορεί να εφαρμοστεί και δεύτερη φορά για το ίδιο χρονικό διάστημα, αφού όμως μεσολαβήσουν 12 μήνες από την πρώτη εφαρμογή του.
Η παραχώρηση του χώρου στο ράφι γίνεται προς τις νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση («αέρα»), είτε άμεσα είτε έμμεσα.»

ΑΡΘΡΟ 16
ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Στον Ν3959/2011 προστίθεται άρθρο με το εξής περιεχόμενο:
«Η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεούται όπως δημοσιοποιήσει αμέσως μετά την δημοσιοποίηση κάθε απόφασής της το χρονοδιάγραμμα της σχετικής υπόθεσης. Το χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνει όλες τις κρίσιμες ημερομηνίες όπως έναρξη αυτεπάγγελτης έρευνας, ημερομηνία καταγγελίας, ημερομηνία συσχετισμού με άλλες υποθέσεις, ημερομηνία αλλαγής χειριστή καθώς και κάθε άλλη ημερομηνία με γεγονότα που συνέβαλλαν καθοριστικά στην διάρκεια εξέτασης της συγκεκριμένης υπόθεσης. Επίσης δημοσιοποιεί τους χειριστές κάθε υπόθεσης καθώς και τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους της.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου